Pietjeswagen: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Bestand:postwagen2.jpg|right|thumb|300px|De postwagen van Domburg, prentbriefkaart ca. 1905-1911, Zeeuws Archief, recordnr. 0341-1127]] | |||
[[Bestand:postwagen2.jpg|right|thumb| | |||
Benaming voor de postwagen, die de dienst onderhield tussen Middelburg en Vlissingen; de benaming komt voort uit het tarief van een [[pietje]] (32<sup>1/2</sup> cent), dat men voor de rit verschuldigd was. De pietjeswagen maakte in 1882 plaats voor de stoomtram tussen Middelburg en Vlissingen. Ook tussen Terneuzen en Zaamslag reed een pietjeswagen. | Benaming voor de postwagen, die de dienst onderhield tussen Middelburg en Vlissingen; de benaming komt voort uit het tarief van een [[pietje]] (32<sup>1/2</sup> cent), dat men voor de rit verschuldigd was. De pietjeswagen maakte in 1882 plaats voor de stoomtram tussen Middelburg en Vlissingen. Ook tussen Terneuzen en Zaamslag reed een pietjeswagen. | ||
Versie van 1 apr 2025 09:53

Benaming voor de postwagen, die de dienst onderhield tussen Middelburg en Vlissingen; de benaming komt voort uit het tarief van een pietje (321/2 cent), dat men voor de rit verschuldigd was. De pietjeswagen maakte in 1882 plaats voor de stoomtram tussen Middelburg en Vlissingen. Ook tussen Terneuzen en Zaamslag reed een pietjeswagen.
Auteur
-J.A. Trimpe Burger
Literatuur
-Ghijsen, H.C.M.(red.), Woordenboek der Zeeuwse dialecten (Krabbendijke, 2002) 715.