Stoomtrammaatschappij Breskens-maldegem N.v. (sbm): verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Selnering1.jpg|thumb|right|300px|De zoutwinning in volle actie met zoutketen, en op de achtergrond de stad Zierikzee. Naar een schilderij in het Gasthuis te Zierikzee. Tekening C. Pronk, 1745. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 382]]
[[Bestand:Stoomtram1.jpg|thumb|right|300px|Affiche naar aanleiding van opening stoomtram Breskens-Maldegem, 6/7-5-1887. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 2434]]


Stoomtrammaatschappij, later autobusonderneming, opgericht 24 april 1886 door J.G. Gerritsen, burgemeester van Groede, Breskens en Nieuwvliet. Op 7 mei 1887 werd begonnen met een lijn van Breskens naar Maldegem over Schoondijke, Oostburg, Aardenburg en Eede. Bij Draaibrug was er een aftakking naar Sluis. In 1912 opende de maatschappij een lijn van Oostburg via Zuidzande naar Cadzanddorp en tussen 1923 en 1927 maakte men de rondweg af met een lijn Breskens-Groede-Nieuwvliet-Cadzand Retranchement-Sluis. Cadzand kreeg vanwege het opkomend toerisme tevens een lijntje naar Cadzand-bad; van Aardenburg kon men al sinds 1908 met een Belgische maatschappij door naar Sluis en Brugge en bij Retranchement kwam er een doorverbinding naar Knokke. De SBM, die niet onaardig draaide, besefte na WO II, dat de tijd van tram-tractie voorbij was en schakelde over op busvervoer, waarbij zij in hoofdzaak haar oude lijnen bleef exploiteren: Breskens-Brugge en Breskens-Knokke. Verder ging zij zich toeleggen op groepsvervoer en touringcar-ritten. In haar jaarverslag van 1974 spreekt zij nog van een omzet van f 1.5 miljoen bij een geïnvesteerd vermogen van 700.000. Kort daarna echter werden besprekingen geopend met de Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg Maatschappij, die in de loop van 1975 uitliepen op een volledige fusie (zie ook [[openbaar]] vervoer te land).
Stoomtrammaatschappij, later autobusonderneming, opgericht 24 april 1886 door J.G. Gerritsen, burgemeester van Groede, Breskens en Nieuwvliet. Op 7 mei 1887 werd begonnen met een lijn van Breskens naar Maldegem over Schoondijke, Oostburg, Aardenburg en Eede. Bij Draaibrug was er een aftakking naar Sluis. In 1912 opende de maatschappij een lijn van Oostburg via Zuidzande naar Cadzanddorp en tussen 1923 en 1927 maakte men de rondweg af met een lijn Breskens-Groede-Nieuwvliet-Cadzand Retranchement-Sluis. Cadzand kreeg vanwege het opkomend toerisme tevens een lijntje naar Cadzand-bad; van Aardenburg kon men al sinds 1908 met een Belgische maatschappij door naar Sluis en Brugge en bij Retranchement kwam er een doorverbinding naar Knokke. De SBM, die niet onaardig draaide, besefte na WO II, dat de tijd van tram-tractie voorbij was en schakelde over op busvervoer, waarbij zij in hoofdzaak haar oude lijnen bleef exploiteren: Breskens-Brugge en Breskens-Knokke. Verder ging zij zich toeleggen op groepsvervoer en touringcar-ritten. In haar jaarverslag van 1974 spreekt zij nog van een omzet van f 1.5 miljoen bij een geïnvesteerd vermogen van 700.000. Kort daarna echter werden besprekingen geopend met de Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg Maatschappij, die in de loop van 1975 uitliepen op een volledige fusie.


[[Bestand:Selnering1.jpg|thumb|left|300px|De zoutwinning in volle actie met zoutketen, en op de achtergrond de stad Zierikzee. Naar een schilderij in het Gasthuis te Zierikzee. Tekening C. Pronk, 1745. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 382]]
Zie ook: [[Openbaar Vervoer Te Land]]
 
[[Bestand:Stoomtram2.jpg|thumb|left|300px|Bus van de S.B.M. (Stoomtram Breskens Maldegem) voor de busgarage te Draaibrug. Foto: O. de Malliano, ca. 1964. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 382]]


==Auteur==
==Auteur==

Huidige versie van 12 mei 2025 07:06

Affiche naar aanleiding van opening stoomtram Breskens-Maldegem, 6/7-5-1887. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 2434

Stoomtrammaatschappij, later autobusonderneming, opgericht 24 april 1886 door J.G. Gerritsen, burgemeester van Groede, Breskens en Nieuwvliet. Op 7 mei 1887 werd begonnen met een lijn van Breskens naar Maldegem over Schoondijke, Oostburg, Aardenburg en Eede. Bij Draaibrug was er een aftakking naar Sluis. In 1912 opende de maatschappij een lijn van Oostburg via Zuidzande naar Cadzanddorp en tussen 1923 en 1927 maakte men de rondweg af met een lijn Breskens-Groede-Nieuwvliet-Cadzand Retranchement-Sluis. Cadzand kreeg vanwege het opkomend toerisme tevens een lijntje naar Cadzand-bad; van Aardenburg kon men al sinds 1908 met een Belgische maatschappij door naar Sluis en Brugge en bij Retranchement kwam er een doorverbinding naar Knokke. De SBM, die niet onaardig draaide, besefte na WO II, dat de tijd van tram-tractie voorbij was en schakelde over op busvervoer, waarbij zij in hoofdzaak haar oude lijnen bleef exploiteren: Breskens-Brugge en Breskens-Knokke. Verder ging zij zich toeleggen op groepsvervoer en touringcar-ritten. In haar jaarverslag van 1974 spreekt zij nog van een omzet van f 1.5 miljoen bij een geïnvesteerd vermogen van 700.000. Kort daarna echter werden besprekingen geopend met de Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg Maatschappij, die in de loop van 1975 uitliepen op een volledige fusie.

Zie ook: Openbaar Vervoer Te Land

Bus van de S.B.M. (Stoomtram Breskens Maldegem) voor de busgarage te Draaibrug. Foto: O. de Malliano, ca. 1964. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 382

Auteur

A. Teunis