Watergeesten: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Importing text file
(geen verschil)

Versie van 20 mrt 2014 14:17

Watergeesten

In het waterrijke Zeeland hebben watergeesten in het volksgeloof vanouds een grote rol gespeeld. De bekendste is de meerman van Schouwen. Verder komen voor: Jan Haak (Jan 'Aek (Tholen, St.-Philipsland, Zuid-Beveland, Zeeuws-Vlaanderen), Joosje Pik (Duiveland), boeman (Schouwen), Osschaart (Zeeuws-Vlaanderen), slokker en slokkeman (Oost Zeeuws-Vlaanderen), nekker (Oost Zeeuws-Vlaanderen), 'aekepuut, 'uusjescheer en nog enkele andere verspreide vormen. Het langst heeft zich het geloof aan Osschaart gehandhaafd. De watergeesten dienden uiteindelijk uitsluitend als kinderschrik, om de kinderen te weerhouden in de buurt van het water te spelen. Zie ook onder volksverhalen.


AUTEUR

P.J. Meertens


BRONNEN

-Blécourt, W. de e.a., Verhalen van stad en streek; sagen en legenden in Nederland (Amsterdam, 2010) 425-469.

http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|5001137

-Meertens, P.J. en M. de Meyer, Volkskunde-atlas voor Nederland en Vlaams-België, afl. 2, kaart 19 (Antwerpen 1965).

Tekst Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

In het waterrijke Zeeland hebben watergeesten in het volksgeloof van ouds een rol gespeeld. De bekendste is de meerman van Schouwen, die in Zeeland nog hier en daar in de herinnering voortleeft. Verder komen voor: Jan Haak (Jan 'Aek (Tholen, St.-Philipsland, Zuid-Beveland, Zeeuws-Vlaanderen), Joosje Pik (Duiveland), boeman (Schouwen), Osschaart (Zeeuws-Vlaanderen) slokker en slokkeman (O.Z.Vl.), nekker (O.Z.Vl.), 'aekepuut, 'uusjescheer en nog enkele andere verspreide vormen. Het langst heeft zich het geloof aan Osschaart gehandhaafd. De watergeesten dienen tegenwoordig uitsluitend als kinderschrik, om de kinderen te weerhouden in de buurt van het water te spelen. Zie ook onder volksverhalen.