Zinkstuk: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Importing text file
 
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Infobox
| above      = Zinkstuk
}}
'''Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984'''


Samenstel van rijshout bestaande uit een onder- en een bovenroosterwerk van wiepen, waartussen twee of drie lagen rijshout kruiselings zijn aangebracht..Het geheel wordt tussen de roosterwerken stevig gekoppeld met sjorringtouw. Op het boven roosterwerk worden [[vlechttuinen]] geslagen zodat een bepaalde vakindeling wordt verkregen waarin, tijdens het aan de grond brengen van het zinkstuk, de zinken ballaststeen wordt gedeponeerd. De vakindeling wordt zo uitgevoerd dat langs de randen zg. gangboorden ontstaan terwijl op bepaalde plaatsen 'proppen' worden geslagen, die dienen als bolders voor het verslepen van het zinkstuk. Om de 9 à 10 m worden zinkstroppen aangebracht die met zinklijnen worden verbonden aan de rond het zinkstuk liggende schepen met ballaststeen, tot het tijdstip waarop de zinkbaas na het ballasten het sein 'los overal' geeft en het stuk naar de bodem verdwijnt. Deze klassieke zinkstukken zijn de laatste decennia verdrongen door tal van moderne materialen. Vooral bij grote werken (o.a. deltawerken) maakt men gebruik van machinaal vervaardigde zinkstukken zoals asfaltmatten en blokkenmatten. Beide worden met speciaal daarvoor vervaardigde installaties op de rivierbodem of het oevertalud aangebracht.
Samenstel van rijshout bestaande uit een onder- en een bovenroosterwerk van wiepen, waartussen twee of drie lagen rijshout kruiselings zijn aangebracht..Het geheel wordt tussen de roosterwerken stevig gekoppeld met sjorringtouw. Op het boven roosterwerk worden [[vlechttuinen]] geslagen zodat een bepaalde vakindeling wordt verkregen waarin, tijdens het aan de grond brengen van het zinkstuk, de zinken ballaststeen wordt gedeponeerd. De vakindeling wordt zo uitgevoerd dat langs de randen zg. gangboorden ontstaan terwijl op bepaalde plaatsen 'proppen' worden geslagen, die dienen als bolders voor het verslepen van het zinkstuk. Om de 9 à 10 m worden zinkstroppen aangebracht die met zinklijnen worden verbonden aan de rond het zinkstuk liggende schepen met ballaststeen, tot het tijdstip waarop de zinkbaas na het ballasten het sein 'los overal' geeft en het stuk naar de bodem verdwijnt. Deze klassieke zinkstukken zijn de laatste decennia verdrongen door tal van moderne materialen. Vooral bij grote werken (o.a. deltawerken) maakt men gebruik van machinaal vervaardigde zinkstukken zoals asfaltmatten en blokkenmatten. Beide worden met speciaal daarvoor vervaardigde installaties op de rivierbodem of het oevertalud aangebracht.


==Auteur==
M.H. Wilderom


= AUTEUR =
==Literatuur==
= M.H. Wilderom =
*Barentsen en Van der Hooft, Waterbouwkunde.  
= LITERATUUR =
*Drie maandelijkse Berichten Deltawerken.  
= Barentsen en Van der Hooft, Waterbouwkunde. Drie maandelijkse Berichten Deltawerken. =
= AFBEELDING =
Op deze foto van een zinkstuk ziet men de [[vlechttuinen]], die het bouwsel in vakken verdelen. Ook de uit korte palen bestaande proppen ter bevestiging van de sleeplijnen zijn op deze foto te onderscheiden.
 
 
 
 


[[category:topografie]]
[[category:bouwkunde]]

Versie van 20 jun 2025 13:13

Samenstel van rijshout bestaande uit een onder- en een bovenroosterwerk van wiepen, waartussen twee of drie lagen rijshout kruiselings zijn aangebracht..Het geheel wordt tussen de roosterwerken stevig gekoppeld met sjorringtouw. Op het boven roosterwerk worden vlechttuinen geslagen zodat een bepaalde vakindeling wordt verkregen waarin, tijdens het aan de grond brengen van het zinkstuk, de zinken ballaststeen wordt gedeponeerd. De vakindeling wordt zo uitgevoerd dat langs de randen zg. gangboorden ontstaan terwijl op bepaalde plaatsen 'proppen' worden geslagen, die dienen als bolders voor het verslepen van het zinkstuk. Om de 9 à 10 m worden zinkstroppen aangebracht die met zinklijnen worden verbonden aan de rond het zinkstuk liggende schepen met ballaststeen, tot het tijdstip waarop de zinkbaas na het ballasten het sein 'los overal' geeft en het stuk naar de bodem verdwijnt. Deze klassieke zinkstukken zijn de laatste decennia verdrongen door tal van moderne materialen. Vooral bij grote werken (o.a. deltawerken) maakt men gebruik van machinaal vervaardigde zinkstukken zoals asfaltmatten en blokkenmatten. Beide worden met speciaal daarvoor vervaardigde installaties op de rivierbodem of het oevertalud aangebracht.

Auteur

M.H. Wilderom

Literatuur

  • Barentsen en Van der Hooft, Waterbouwkunde.
  • Drie maandelijkse Berichten Deltawerken.