Sloedam: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Sloedam1.jpg|thumb|right|300px|Afdamming van het Sloe tijdens laagwater gezien van de dijk van de Suzannapolder, Sloedam. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 13855]]


Verbindingsdam tussen Walcheren en Zuid-Beveland. in 1871 aangelegd door het Sloe, om de spoorwegverbinding Goes-Vlissingen te realiseren. Nadat op 14 juni 1871 de kruin van de dam overal tot boven laag water was opgetrokken, kon het Sloe reeds te voet worden overgestoken. De blokkering van het sluitgat was geschied als een 'ouderwetse' sluiting door het plaatsen van een aantal zinkstukken boven elkaar. De circa. 1 kilometer lange dam kwam in december 1871 gereed, zeven maanden voor de vastgestelde termijn, hetgeen de aannemer G. v. Siemond te Werkendam, die het werk voor f 1.002.500, had aangenomen. een premie van f 70.000, opleverde. Op 1 maart 1872 kon het spoorwegtraject Goes-Middelburg en spoedig daarna een weg voor gewoon verkeer via de Sloedam in gebruik worden genomen. De Sloedam was van 1949-1961 tevens eerste waterkering voor de Quarlespolder en vervult sinds 1961 de functie van tweede waterkering. Het profiel van de verkeersweg over de dam is inmiddels verbreed tot dat van de autosnelweg A58, die in het najaar van 1968 in gebruik werd genomen en ter plaatse van de dam parallel aan de spoorweg loopt. De in 1949 en 1962 gelegde dammen in het Zuid-Sloe ter bedijking van de Quarlespolder en de 'Nieuwe Sloepolder' worden wel betiteld als respectievelijk de 'tweede Sloedam' en de 'derde Sloedam' omdat daarmee eveneens een deel van het Sloe werd afgedamd. Ingrijpende wijzigingen van de 'derde Sloedam' zijn inmiddels in verband met industrievestigingen in het Sloeeebied tot stand gebracht.
Verbindingsdam tussen Walcheren en Zuid-Beveland. in 1871 aangelegd door het Sloe, om de spoorwegverbinding Goes-Vlissingen te realiseren. Nadat op 14 juni 1871 de kruin van de dam overal tot boven laag water was opgetrokken, kon het Sloe reeds te voet worden overgestoken. De blokkering van het sluitgat was geschied als een 'ouderwetse' sluiting door het plaatsen van een aantal zinkstukken boven elkaar. De circa. 1 kilometer lange dam kwam in december 1871 gereed, zeven maanden voor de vastgestelde termijn, hetgeen de aannemer G. v. Siemond te Werkendam, die het werk voor f 1.002.500, had aangenomen. een premie van f 70.000, opleverde. Op 1 maart 1872 kon het spoorwegtraject Goes-Middelburg en spoedig daarna een weg voor gewoon verkeer via de Sloedam in gebruik worden genomen. De Sloedam was van 1949-1961 tevens eerste waterkering voor de Quarlespolder en vervult sinds 1961 de functie van tweede waterkering. Het profiel van de verkeersweg over de dam is inmiddels verbreed tot dat van de autosnelweg A58, die in het najaar van 1968 in gebruik werd genomen en ter plaatse van de dam parallel aan de spoorweg loopt. De in 1949 en 1962 gelegde dammen in het Zuid-Sloe ter bedijking van de Quarlespolder en de 'Nieuwe Sloepolder' worden wel betiteld als respectievelijk de 'tweede Sloedam' en de 'derde Sloedam' omdat daarmee eveneens een deel van het Sloe werd afgedamd. Ingrijpende wijzigingen van de 'derde Sloedam' zijn inmiddels in verband met industrievestigingen in het Sloeeebied tot stand gebracht.
Regel 8: Regel 9:
Wilderom, Tussen afsluitdammen III.  
Wilderom, Tussen afsluitdammen III.  


[[category:geografie]]


[[category:topografie]]
[[category:topografie]]

Huidige versie van 28 apr 2025 10:16

Afdamming van het Sloe tijdens laagwater gezien van de dijk van de Suzannapolder, Sloedam. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 13855

Verbindingsdam tussen Walcheren en Zuid-Beveland. in 1871 aangelegd door het Sloe, om de spoorwegverbinding Goes-Vlissingen te realiseren. Nadat op 14 juni 1871 de kruin van de dam overal tot boven laag water was opgetrokken, kon het Sloe reeds te voet worden overgestoken. De blokkering van het sluitgat was geschied als een 'ouderwetse' sluiting door het plaatsen van een aantal zinkstukken boven elkaar. De circa. 1 kilometer lange dam kwam in december 1871 gereed, zeven maanden voor de vastgestelde termijn, hetgeen de aannemer G. v. Siemond te Werkendam, die het werk voor f 1.002.500, had aangenomen. een premie van f 70.000, opleverde. Op 1 maart 1872 kon het spoorwegtraject Goes-Middelburg en spoedig daarna een weg voor gewoon verkeer via de Sloedam in gebruik worden genomen. De Sloedam was van 1949-1961 tevens eerste waterkering voor de Quarlespolder en vervult sinds 1961 de functie van tweede waterkering. Het profiel van de verkeersweg over de dam is inmiddels verbreed tot dat van de autosnelweg A58, die in het najaar van 1968 in gebruik werd genomen en ter plaatse van de dam parallel aan de spoorweg loopt. De in 1949 en 1962 gelegde dammen in het Zuid-Sloe ter bedijking van de Quarlespolder en de 'Nieuwe Sloepolder' worden wel betiteld als respectievelijk de 'tweede Sloedam' en de 'derde Sloedam' omdat daarmee eveneens een deel van het Sloe werd afgedamd. Ingrijpende wijzigingen van de 'derde Sloedam' zijn inmiddels in verband met industrievestigingen in het Sloeeebied tot stand gebracht.

Auteur

M.H. Wilderom

Literatuur

Wilderom, Tussen afsluitdammen III.