Zandkreekdam: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Bestand:Zandkreekdam1.jpg|thumb|right|300px|Stilstaand verkeer op of nabij de Zandkreekdam, richting Kats (Noord-Beveland). Foto: H. Barentsen, 1988. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 126060]]


Secundaire afsluitdam in het [[Deltaplan]] tussen Noord- en Zuid Beveland, in 1957/60 aangelegd door de Zandkreek. De afdamming in de Zandkreek moest vooraf gaan aan die van het Veerse Gat om drastische verandering van het stroombeeld in de Zandkreek te voorkomen. In de Zandkreekdam is een schutsluis gebouwd, die tevens dienst doet als spuisluis voor de Zandkreekboezem. Tijdens de bouw van de sluis (de bouwput was reeds in 1957 met de Noordbevelandse wal verbonden werd aan Zuidbevelandse zijde en aan het sluisplateau een mijnsteenkade uitgebouwd. Tussen de aan het eind der mijnsteenkade gebouwde landhoofden bleef een sluitgat van 160 m over. Met het plaatsen van een serie eenheidscaissons waarvan de laatste op 4 mei 1960 werd ingevaren, was de dam gesloten. Noord-Beveland was geen eiland meer, een mijlpaal in de [[Deltawerken]] en in het bijzonder in de geschiedenis van Noord-Beveland. De eerste deltadam was gereed. Reeds 14 dagen later, op 18 mei 1960, reed koningin Juliana, bij een tweedaags bezoek aan Zeeland, in tegenwoordigheid van enkele autoriteiten per jeep over de dam van Noord- naar Zuid-Beveland. De Zandkreekdam, die een kruinbreedte van 30 m heeft en met het hoogste punt op N. A.P. + 8,25 m ligt, werd op 1 oktober 1960 voor het rijverkeer opengesteld.
Secundaire afsluitdam in het [[Deltaplan]] tussen Noord- en Zuid Beveland, in 1957/60 aangelegd door de Zandkreek. De afdamming in de Zandkreek moest vooraf gaan aan die van het Veerse Gat om drastische verandering van het stroombeeld in de Zandkreek te voorkomen. In de Zandkreekdam is een schutsluis gebouwd, die tevens dienst doet als spuisluis voor de Zandkreekboezem. Tijdens de bouw van de sluis (de bouwput was reeds in 1957 met de Noordbevelandse wal verbonden werd aan Zuidbevelandse zijde en aan het sluisplateau een mijnsteenkade uitgebouwd. Tussen de aan het eind der mijnsteenkade gebouwde landhoofden bleef een sluitgat van 160 m over. Met het plaatsen van een serie eenheidscaissons waarvan de laatste op 4 mei 1960 werd ingevaren, was de dam gesloten. Noord-Beveland was geen eiland meer, een mijlpaal in de [[Deltawerken]] en in het bijzonder in de geschiedenis van Noord-Beveland. De eerste deltadam was gereed. Reeds 14 dagen later, op 18 mei 1960, reed koningin Juliana, bij een tweedaags bezoek aan Zeeland, in tegenwoordigheid van enkele autoriteiten per jeep over de dam van Noord- naar Zuid-Beveland. De Zandkreekdam, die een kruinbreedte van 30 m heeft en met het hoogste punt op N. A.P. + 8,25 m ligt, werd op 1 oktober 1960 voor het rijverkeer opengesteld.

Huidige versie van 17 jun 2025 07:27

Stilstaand verkeer op of nabij de Zandkreekdam, richting Kats (Noord-Beveland). Foto: H. Barentsen, 1988. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 126060

Secundaire afsluitdam in het Deltaplan tussen Noord- en Zuid Beveland, in 1957/60 aangelegd door de Zandkreek. De afdamming in de Zandkreek moest vooraf gaan aan die van het Veerse Gat om drastische verandering van het stroombeeld in de Zandkreek te voorkomen. In de Zandkreekdam is een schutsluis gebouwd, die tevens dienst doet als spuisluis voor de Zandkreekboezem. Tijdens de bouw van de sluis (de bouwput was reeds in 1957 met de Noordbevelandse wal verbonden werd aan Zuidbevelandse zijde en aan het sluisplateau een mijnsteenkade uitgebouwd. Tussen de aan het eind der mijnsteenkade gebouwde landhoofden bleef een sluitgat van 160 m over. Met het plaatsen van een serie eenheidscaissons waarvan de laatste op 4 mei 1960 werd ingevaren, was de dam gesloten. Noord-Beveland was geen eiland meer, een mijlpaal in de Deltawerken en in het bijzonder in de geschiedenis van Noord-Beveland. De eerste deltadam was gereed. Reeds 14 dagen later, op 18 mei 1960, reed koningin Juliana, bij een tweedaags bezoek aan Zeeland, in tegenwoordigheid van enkele autoriteiten per jeep over de dam van Noord- naar Zuid-Beveland. De Zandkreekdam, die een kruinbreedte van 30 m heeft en met het hoogste punt op N. A.P. + 8,25 m ligt, werd op 1 oktober 1960 voor het rijverkeer opengesteld.

Auteur

M.H. Wilderom

Literatuur

Driemaandelijkse Berichten Deltawerken (zie bibliografie).